söndag 2 september 2007

1994 Rioja Bordón Gran Reserva

En rioja från 1994 verkade intressant och prisvärt i nyhetssläppet i augusti. Spanien och rioja var där jag började med mitt vinintresse. Jag tyckte oftast de var goda och några bland de godaste som jag druckit. Fortfarande har jag flest spanska viner men det håller på att jämna ut sig.
Nu blev det dags att korka upp den till lammstek och en potatisgratäng med kantarell i. Väntade mig en starktegelnyans men färgen var vackert röd och klar. Inte mycket till tegelnyans men man kunde ana den lite. Doften kryddigt fruktig med mörka bör och fat. Vanilj och lite tobak. Ganska komplex och mogen för min amatörnäsa. Smaken medelfyllig och kryddig. Lite bränd rostad smak med russin och läder. Saftig med fruktig lång och lite beskt bitter eftersmak. Vinet var inte riktigt vad jag hade förväntat mig. De jag druckit tidigare har varit yngre men ändå haft en annan mognad och mera tegelfärgade. Den här tycker jag ändå det var rätt tid att dricka. Den har en attraktiv fruktig smak med mognadstoner som förmodligen gör att den är på sin topp nu. Ska inte springa och köpa fler av den här nu utan hoppas på att de jag har från 90-talets senare hälft håller samma klass.

Resten av flaskan dracks nästa kväll till en pizza med lammrester och annat gott. Då hade vinet tappat lite av sin spets och var mera saftigt och mjukt kryddigt. Det var fortfarande gott och passade pizzan utmärkt.

(En matbild kan vara trevligt ibland. Svårt att få det bra bara)




1994 Rioja Bordón Gran Reserva (165kr)

Inga kommentarer: