lördag 8 september 2007

2003 Baron De Ley Finca Monasterio och 2005 Teliani Valley Separavi

Eftera att ha blivit bortbjuden på lite mat,biff och potatisgratäng, tog jag med mig en av mina gamla favoriter. Ett vin som jag tycker är bland de godaste jag druckit. En "super" rioja som är gjord på utvalda druvor från gårdar runtomkring Baron De Leys gamla benedictiner munkkloster. Efter skörd för hand genomgår druvorna en manuell sorteringn där ca. en femtedel förkastas. Resultatet blir ett mycket fruktigt och läckert vin. Som kontrast provade vi ett georgiskt vin. Riojans färg var mörkröd. Doften stark fruktig, inte helt angenäm med mörka bär. Smaken underbart fruktig med mörka bär,svarta vinbär och vanilj. Kryddigt med brödkryddor i attacken. Smaken håller sig på topp hela vägen rundas av i en len eftersmak. Saperavi vinet fick inte lika mucket uppmärksamhet men den hade en god lite rökig doft. Smaken medelfylligt lite strävt. Kryddigt med en speciell karaktär som jag inte känner igen. Vid sidan av riojan var den inte lika god men ändå intressant och speciellt. Baron De Ley Finca Monasterio är däremot forfarande en av mina absoluta favoriter.



2003 Baron De Ley Finca Monasterio (199kr)


2005 Teliani Valley Saperavi (79kr)


Baron De Ley

Inga kommentarer: