lördag 3 november 2007

1996 Baron De Ley Gran Reserva

Efter misslyckandet med att lägga vantarna på en av Alan Graillot Crozes-Hermitager så krävdes ett tröstvin. Ett av mina gamla finlandsbåtsinköp som även finns i beställningssortimentet på Sytembolaget. Till en enkel vacuminpackad entrecote och bearnaisesås och kroketter. Kroketterna och lite tillbehör åkte i ugnen, efter en stund öppnades köttförpackningen och möttes av en mycket obehaglig stank. Inget annat kött fanns att ta till så det var bara att åka tillbaka till butiken (ICA-Maxi) och byta. Vi fick i alla fall dubbelt pengarna tillbaka och sen åkte vi till en annan affär och köpte rostbiffbiffar som såg fina ut. Under tiden fick vinet lufta ordentligt i glaset. Färgen på vinet precis som jag hoppats mörktbrunrött och klart. Doften mogen och fruktig med torkade plommon och örter. En gnutta läder och tobak. Smaken mogen och fruktigt portvinslik med plommon och russin. Välintegrerad fat och aningen läder. Ett elegant och gott vin med lika elegant eftersmak. Ett ganska kraftigt som med sin torkade frukt påminde en del om amarone så jag var mycket nöjd med mitt tröstvin. Men doften av det dåliga köttet återkom och störde under kvällen. Så starkt att även om vi bara tagit litegrann på köttet och absolut inte smakat på det så kände man smaken i munnen. Ibland har man otur och min otur var inte slut där. Jag lyckades stöta till ett av mina Älghult vinprovarglas mot en tallrik och hade sönder det. Så nu måste jag försöka hitta någon som säljer dom.


1996 Baron De Ley Gran Reserva

Inga kommentarer: