söndag 11 november 2007

2004 Georg Breuer Riesling Sauvage Rheingau

Jag köpte ett exemplar av den här årgången när den kom hösten 2005. Det var när mitt vinintresse började ta fart och jag köpte en del viner för att lägga på hyllan också. Jag tyckte inte att den var så god då så jag köpte en flaska till för låta mogna. Nu var det dags att se vad ett par år på hyllan hade gjort. Färgen fylligt gul med grönt. Doften till en början svagt fruktig, efter nångon minut i glaset kommer petroleum doften svag, sedan dominerar den. Petroleum doften hänger kvar en stund för att avta mer och mer. Fram träder istället söta citrustoner som lime och gula äpplen. Smaken mycket torr och spritsigt fruktig med citrus. Grape, mineral och lite ylle tills den långa nu syrliga citrus eftersmaken tar vid igen. Vinet har definitvt mognat under dessa få år och jag tyckte det var mycket gott och aptitretande. Kanske, och förhoppningsvis har min smak också mognat med åren.

2004 Georg Breuer Riesling Sauvage Rheingau (109kr)

Inga kommentarer: