lördag 17 november 2007

2005 Torres Santa Digna Carmenère

Många gånger har jag provat carmenère viner och haft höga förhoppningar på dom. Oftast har jag blivit besviken för inget har lyckats att leva upp till det här vinet. Även min favorisering av Torres kan delvis förklaras av att jag tycker det här vinet är så gott. Det finns inte på systembolaget så jag har plockat på mig ett par när jag varit på kryssningar. Det har blivit några och den första och även den hittils bästa var årgång 2003. 2004 ett mellan år och 2005 helt ok. Färgen är mörkt blåröd. Doften tät och kärv av kärnor. Fruktig med mörka bär, svart vinbär, fat och vanilj. Smaken fyllig och, mycket fruktig, ganska sträv och lite kryddigt. Svarta vinbär, gräs, fat och vanilj. Lång eftersmak med svarta vinbär och vanilj. Ganska gott för sig själv men för kraftigt i längden. Men tillsammans med mat så faller allt på plats och strävheten finns inte kvar, bara ett kraftigt fruktigt vin.


2005 Torres Santa Digna Carmenère (69kr)

Inga kommentarer: