söndag 13 april 2008

2001 Roda II Reserva

Till ett recept från Allt om mat på biff med chorizo, palsternacka och morotscréme som såg gott ut blev det på kort tid ännu en rioja från 2001. Matchning tänkt till det spanska inslaget med chorizo. Mörkt röd färg. Mycket fruktig doft med torkade plommon, örter,läder, fat och vanilj. Mycket smakrik och fruktig smak med torkade plommon och mörka bär. Liten strävhet i början. Örter med en en gnutta dill. Lång mogen smak med eftersmak som avslutar med torkade plommon. Till chorizon dyker smakerna i vinet mot mörkret och de mörka bären och lädret kommer fram och eftersmak med hint av söta björnbär och rostad kaffe. Ett riktigt gott och läckert vin som klart är bland de godaste riojorna jag druckit. Även om Dominio de Campo Viejo som jag drack senast och gillade skarpt inte fick en riktigt rättvis chans så tror jag inte den hade matchat Rodan. Två bra riojor på kort tid blir man glad åt och jag blir påmind och förstår varför jag köpt på mig så många av dem.

Bodegas Roda


2001 Roda II reserva (194kr)

Inga kommentarer: