lördag 26 april 2008

2003 Condado de Haza och Pol Roger Brut Réserve

Middagsplanerna var klara redan och det skulle bli tigerräkor och en riesling som jag haft ett tag och sett fram emot att dricka nu när L också kan smaka. Halvtorra rieslingar brukar gå hem hos henne också. Tack vare en snäll svärfar som köpte lite fina Wagyu rostas bitar och tillbehör ändrades middagsplanerna och fredagsvinet. Tigerräkorna och rieslingen får vänta ett tag till. Till köttet som vi grillade tog jag istället ett annat vin som legat ett tag. Condado de Haza från Ribeira del Duero. En tät mörkt röd färg. Tung doft med läder, mörka bär och körsbär. Smaken mild och saftig med plommon och en del strävhet i början. Sedan en intensiv fruktighet med svartavinbär som värmer ända ner i magen. Lång smak med lite lakrits. Ett gott och fruktigt vin som jag var klart nöjd med men godare spanjorer har slunkit ner sista tiden.



Efter maten ville vi passa på att skåla i champagne för vårt underbara lilla hallon, något som inte har blivit av på den månad sedanhon föddes. Samtidigt ville vi fira att vi ska skriva kontrakt på en ny lägenhet på måndag. Till choklad doppade jordgubbar drack vi en halvflaska Pol Roger. Fina små bubblor. Fruktig citrus och äppel doft, kex och en liten tropisk ananas. Smaken i linje med doften, citrus , äpple, kex. Lite grape besk i slutet. Ren och krispig men jag var lite besviken till en början. Efter ett tag smakade ändå frukten fylligare och kexen mera brödigt mjukt som jag tyckte om.

Condado de Haza (129kr)

Pol Roger Brut Réserve (375ml 179kr)

Inga kommentarer: