söndag 27 april 2008

2004 Château Bouscassé

L skulle iväg och jag hade en kväll för mig själv och hallonet. Då passade jag på att laga lite mat som inte L var så jätteförtjust i. Renskav med blåbärssås, recept från allt om vin där dom rekommenderade en portugisisk syrah. Men jag tog ett annat vin som jag inte tror hade passat L alls. Från madiran och gjort på 65% tannat, 25% cabernet sauvignon och 10% cabernet franc. Passningen till maten var bara att hoppas att det skulle funka någorlunda. En tät mörkt röd färg med lite blått. En rejäl luftning på fyra timmar i karaff med dofter av mörka bär och cigarrlåda och tobak. Efter ett tag mera fruktigt och lite röda bär. I glaset först en stickig nagellack som snabbt försvann. Vinet har många dofter men jag får inte grepp på alla. Jord? ja kanske. Smaken först bara strävt. Sedan fruktig dovt fylligt med mörka bär som övergår i lingon. Mycket lång varm eftersmak med rostat kaffe och en gnutta lakrits. Strävheten i början vänjer man sig vid och till maten smakade det mera som en vanlig bordeaux med kaffe och mocka. Gott eller inte? Nja mera en annorlunda upplevelse och ett lärovin med alla nya dofter och den kraftiga frukten. Svårt att få fram vinets bästa sidor också eftersom maten inte var någon höjdare. Skulle jag göra om det så skulle jag ta grädde istället för crème fraiche och skippa äpplet. Det hela blev för syrligt.

2004 Château Bouscassé (99kr)

Inga kommentarer: