fredag 6 juni 2008

2005 Torres Santa Digna Shiraz

Svärmor var på båtresa och jag lade en beställning på min favorit Torres carmenère och tänkte jag skulle prova shirazen också. Jag hade hoppats på en ny årgång av carmenèren men det var fortfarande 2006, det gör inte så mycket, den går ändå åt i sommar. Shirazen plockade jag i tron att det skulle vara ett fruktigt grillvin och passa till fläskfilé- och grönsaksspett med färskpotatis och tzatziki. Det visade sig vara lite mer krävande och tufft. Färgen tät och blåröd. Doften fatig med kraftigt rostade fat och kaffe. I bakgrunden tränger mörkaste bjönbär och svartvinbär med lite vanilj fram. Smaken även den som en rostad ekplanka med kaffe och mörkaste mörk choklad. Nånstans i mörkret finns de mörka bären. Strävhet som utan förvarning smäller till med ekplankan i bakgommen. Inte precis det lättdruckna fruktbombsvinet som jag hade väntat mig. Men jag kände igen det och mina förhoppningar att det skulle lyckas tämjas av mat vaknade. En påsbearnaise vispades snabbt ihop som nödlösning. Förhoppningarna infriades och med grillat och mild bsås så är det fruktansvärt gott och precis det som jag föll för hos Torres carmenèrer från början. I det närmaste odrickbart för sig själv men till rätt mat så sjunger det i munnen. Tack svärmor för att du orkade leta i tax-free butiken.

2005 Torres Santa Digna Shiraz (69kr)

Inga kommentarer: