söndag 28 september 2008

2004 Torres Cordillera

Nästa vin även den från Torres och Cordillera men den här gången en röd variant. 63% Cariñena 21% Merlot 16% Shiraz. Mörkt blåröd färg. Kraftig svulstigt fruktig doft med rostade fat. Mörka bär och köttbuljong. I smaken mycket mörkt rostade fat och mörka bär. Ändå ganska syrligt. Lite kaffe och lakrits. Till maten som var älgskav och kantareller med svartvinbärsgele i som gjorde det ganska sött var vinet inte alls lyckat. Det blev stramt och för mycket syra. Celesten från häromkvällen var lite snällare och funkade lite bättre. Utan matkrocken så gjorde det inget större intryck, mörkrostad med svulstig frukt. Brukar vara merlot som spökar för mig.

Vinet fick en ny chans senare i veckan till lite mild ost och kex. Första sniffen var bättre än jag mindes, mycket hårt rostad fat och kaffe men under det mörka bär. Smaken var också bättre och frukten om än svulstigt mörk kom fram tillsammans med en god lakrits ton. Tyvärr höll det inte i sig utan de mörkt rostade faten tog överhanden mer och mer och överskuggade allt igen.

2004 Torres Cordillera (109kr viking)

3 kommentarer:

Anonym sa...

Hej bror! I somras fick jag en flaska rödvin i present. Det hette Cuvée Vaucher Rouge. Årtal går inte att hitta på flaskan... Vinet luktade kobajs och gick inte att dricka (enligt mig...) Enda vinet NÅGONSIN som jag inte kunde dricka. Allt slinker ju annars ner hur lätt som helst ;-). Tror du att det var något fel på vinet? Eller var det kanske extrafint vin? Vill ha din expertkommentar på detta, tack!!!

Garry sa...

Troligtvis billigare blandvin utan årgång. Kobajs eller stalltoner är en smaksak och vissa gillar det. Har inte stött på det så ofta men jag antar ett det ska vara "fint" kobajs ;)

Anonym sa...

ja men alltså nån måtta får det ju vara.. Kobajs kan jue inte definieras som en god doft eller smak i någon form..Det e väl lite som att säga: Jag gillar avföring:)

H. Systers oförståndiga och ocivilserade pojkvän:)