söndag 12 oktober 2008

Viner från Portugal

Bankmannens tur att anordna provning och som vanligt provades vinerna blint och vi försökte lista ut kvällens tema. Tillsammans med Sydafrika är Portugal är ett av områdena som jag väntat med och inte brytt mig om alls. Jag var ganska vilse med vinerna men hade nog gissat på amerikanska eller franska cabernet sauvignoner om jag hade varit tvungen.

Vin nr. 1
Mörkt blåröd färg. Intressantaste och mest komplexa doften med körsbär, läder,tobak, örter och dill. Saftig fruktig smak med mörka bär och rostade fat. Kvällens bäst doftande vin men smaken levererade inte riktigt.

2005 Quinta do Vale Dona Maria (299kr)


Vin nr.2
Något ljusare än de andra två vinerna. Svag doft. (vinerna var ganska svala) Lätt och fruktig med lite läder och jord. Fruktig smak med svartavinbär, röda bär, fat och lakrits. Billigaste och enklaste vinet i min smak men till maten var det ändå min favorit.

2006 Vila Santa (99kr)


Vin nr.3
Mörk röd färg. Sötfruktig doft med körsbär, rostade fat. I smaken mycket rostade fat och kaffe med svartvinbär. Lite väl mycket mörkt rostade fat men jag tippade ändå vinet som äldst och dyrast. Mellan vin 1 och den här var det ganska jämnt om vilket jag tyckte bäst om. Doften i vin 1 definitivt men något bättre smak på den här.

2004 Quinta do Coa (172kr)


Efter provningen bjöds vi på mat men Portugal temat lämnades där. Till förrätt, kantarellsoppa och till det en italiensk chardonnay från Barone Ricasoli. Relativt mörkt gul färg. Fruktig doft med tropiska frukter, citrus och fat. Lagom fatigt fruktig smak med tropiskt inslag och citrus. Smör och äpple. Riktigt gott.

2006 Torricella (129kr)


Därefter följde en älgstek med kantarellsås och pressad potatis och till efterrätt en äppelpaj. Till efterrätten fick återvända till Portugal och smakade lite portvin.

Red Port (99kr)

Inga kommentarer: