lördag 8 november 2008

2008 Fuller´s Vintage Ale och Bath Ales Festivity Porter

Mitt intresse för sport är inte vad det en gång var och jag har inte sett en match med mitt gamla favoritlag Arsenal på länge. Tillsammans med svågern bokade vi in toppmatchen mot Man. United. Till matchen tänkte jag att vi skulle prova lite ale istället för vin som vi normalt skulle gjort. Två olika ale från novembernyheterna inskaffades, men det visade sig vid upphällningen av ale nr.2 att det var ovanligt mörkt och faktiskt en porter. Tilltugg var italiensk salami från Neapel och luftorkad bayonne skinka.

Först provade vi Fuller´s Vintage Ale, ett årgångs ale. En blandning av tre olika ölsorter som lagrats i ca. et och ett halvt år. Smaken fyllig god och fruktig med smörkola och torkad frukt. Lång eftersmak med den torkade frukten. Mycket god och avrundad, inget som sticker ut för mycket, bara ett glas med lång njutning.

2008 Fuller´s Vintage Ale (59kr)

Baths Ale Festivity som visade sig vara en porter. Mörk färg. Smaker av mörk choklad, kaffe och vanilj. En annan upplevelse än den den tidigare alen. Mörkt mustigt med en tydlig sötma. Jag tyckte det var riktigt gott, och till att ha framför brasan när julen närmar sig föredrar jag nog det här istället för ale.

Bath Ales Festivity (24,90kr)

1 kommentar:

Ingvar Johansson sa...

Kul med ett ölinlägg. Stod själv med Portern i handen igår men det blev en Brother Thelonius i stället. Den var heller inte så dum. Fullers Vintage Ale har passerat under min radar och den ska definitivt kollas. Bra att du uppmärksammade mig.