torsdag 1 januari 2009

1996 Château de Bligny Coeur de Cuvée och 1999 Château Bernadotte

Nyårsmiddag med sedvanlig gratinerad hummer och champagne. En 1996:a som hade ganska höga förväntningar på sig. Istället för att analysera så mycket och skriva tydliga anteckningar ett försök till mera avslappning och njutning av en god middag. Det visade sig bli mycket kökstid och ganska stressigt emellanåt.
Champagnen var god men till priset en lätt besvikelse. Doften lätt och mustigt fruktig med äpple och citrus. En liten brödighet kom senare som jag tyckte påminde julknäcke. Generöst med frukt i smaken med äpple och citrus. Allt bra hittils men det saknas lite brödighet och nougat som jag hade hoppats på.
Till oxfilé, kantarellrisotto och portvinssås en Château Bernadotte som blev kvällens val efter att jag ändrat mig flera gånger. Vadsomhelst gick bra men inget var bra nog. Inget svårt val egentligen bara svårt att bestämma sig.
Vinet doftade mycket fat och blyerts, mörk frukt med svartavinbär. Detsamma i smaken och jag tyckte det var riktigt gott. Det blev kvällens vin istället för champagnen som skulle spela huvudrollen.
Ett nytt år med viner och bloggande börjar. Efter att verkligen ha skrivit om i stort sett alla viner som druckits så känns det just nu som det får bli inlägg när jag vekligen har druckit något intressant värt att skriva om. Tid till skrivandet är också ganska svårt få med en liten M som nu rör sig runt ganska obehindrat. Att det tog tre dagar innan det här inlägget skrevs säger en del.

1996 Château de Bligny Coeur de Cuvée (485kr)

1999 Château Bernadotte (226kr)

Inga kommentarer: