onsdag 11 november 2009

2006 Pio Cesare Langhe Nebbiolo

Nebbiolo har fångat mitt intresse på senaste tiden och Fontanafreddas Langhe Nebbiolo har blivit en favorit. Pio Cesare brukar få fina omdömen av vinpressen och jag minns att jag provat det för länge sen men att det inte riktigt föll mig i smaken då. Nu får det en ny chans till och i lasagnen. Färgen ljust genomskinligt röd med tegelnyans. Kryddig doft med fat och tobak. Frukt med körsbär. Lite lakrits och rosor glimtar till ibland. Smaken stram och kryddig. Syrliga körsbär i frukten. Eftersmaken drar åt sötare röda bär med lite lakrits. Näe det här var inte alls vad jag väntat, stramt och för syrligt. Jag överväger att öppna ett annat vin till maten men ger det en chans, och i ett annat glas är förvandlingen total. Nu finns allt där som man hoppats på, mera rosen doft och viol. Smaken elegant slank och fruktig. Jag föredrar nog den mera lättillgängliga Fontanafreddan för tillfället.

2006 Pio Cesare Langhe Nebbiolo (119kr)

Inga kommentarer: